Blog - Code Sprinters

Osiem niepożądanych postaw Scrum Mastera, część 2 

W poprzedniej części opisałem kilka dysfunkcyjnych postaw Scrum Mastera, począwszy od kierownika, poprzez sekretarza, obrońcę zespołu, do super-bohatera. Dziś kontynuujemy wyliczankę. Dla niektórych niedoświadczonych osób właściwym wyborem dla Scrum Mastera wydaje się działanie jako… Pocieszyciel zgnębionych Bycie pluszową maskotką, takim bratem-łatą dla zespołu, który pogłaszcze, przytuli i pocieszy, dla części osób jest podstawowym obowiązkiem Scrum […]

Osiem niepożądanych postaw Scrum Mastera, część 1 

Dużo się mówi na temat zachowania i postaw Scrum Mastera, które pozytywnie wpływają na zespół, Product Ownera i organizację dokoła. Zaczynając pracę w tym zawodzie, czy to na kursach i szkoleniach, czy od bardziej doświadczonych kolegów, uczymy się o byciu coachem, nauczycielem, doradcą czy mentorem dla współpracowników. Po czym wcielamy te rady i zalecenia w […]

Czy „zwinna organizacja” oznacza Scrum w każdym dziale? 

Transformacja Powszechne zainteresowanie metodami z rodziny Agile 17 lat po publikacji Manifestu Agile i po ponad 20 latach wyraźnej obecności tych praktyk (Scruma, Kanbana, XP i in.) w naszej branży, nikogo nie powinno dziwić. Jednak wiele organizacji, które spotykam na swojej zawodowej ścieżce, dopiero rozpoczyna „zwinną transformację” – czyli próbuje agile’owe podejście uczynić standardem swojej […]

Czy w Agile faza UAT ma sens? 

Kiedyś wytwarzanie oprogramowania zaczynało się od zebrania „wszystkich wymagań” i ich dokładnej analizy. W oparciu o to powstawała specyfikacja produktu, który należy zbudować. W przekonaniu wielu zawierała ona odpowiedź na każde pytanie, jakie wytwórcy produktu będą w przyszłości zadawać. Następnie biznes krwią podpisywał się pod tymi dokumentami, gwarantując, że zdania nie zmieni (prawda, że nie […]

Kiedy wybrać Scrum, a kiedy Kanban? 

Wszystkie metody, praktyki i techniki należące do rodziny Agile opierają się o te same pryncypia: mechanizm empiryczny, Manifest Agile oraz 12 Zasad Zwinnego Tworzenia Oprogramowania. Najważniejszym jest tu istnienie mechanizmu empirycznego – wszystko, co zostało w 2001 roku zawarte w Manifeście i Zasadach wywodzi się właśnie z niego (a wiele metod bazujących na empiryzmie, jak […]

Centrum sterowania wszechświatem 

Wytwarzanie oprogramowania jest nieustannym zmaganiem się ze złożonością: zmienia się technologia, potykamy się o dług techniczny pozostawiony we wcześniej wytworzonym kodzie, ludzie mają gorszy lub lepszy dzień, różne umiejętności, zdarza im się niespodziewanie odejść z pracy. O ile z tym można sobie jeszcze jakoś radzić, o tyle nie sposób uniknąć ani przewidzieć ciągłej ewolucji potrzeb, […]

13 powodów nieudanej automatyzacji testów, część 3 

Dwa wcześniejsze artykuły (część pierwsza i część druga) opisywały rafy, na jakie można natrafić, rozpoczynając automatyzację testów, oraz co można zrobić, by tak się nie stało. Na koniec przyjrzyjmy się na ile organizacja, w której działa zespół zajmujący się rozwojem produktu, może wpłynąć (pozytywnie lub negatywnie) na możliwości automatyzacji testów. 11. Nie mamy czasu na […]

13 powodów nieudanej automatyzacji testów, część 2 

W poprzedniej części wymienione zostały różne powody, dla których zespoły developerskie nie zajmują się automatyzacją testów i nie biorą za to odpowiedzialności jako team. A przecież takie rozwiązanie jest jedynym sensownym: ludzie, którzy budują produkt, powinni zapewnić, że on działa, czyli przetestować go. Niestety z faktu, że developerzy będą tego świadomi wcale nie wynika, że […]

13 powodów nieudanej automatyzacji testów, część 1 

Presja na częste wydawanie nowych wersji produktów powoduje, że wykładniczo rośnie ilość testów niezbędnych do stwierdzenia czy zmiany w najnowszym wydaniu nie psują wcześniej wytworzonych funkcjonalności. Testowanie nie oznacza bowiem jedynie sprawdzenia, że nowe rzeczy działają jak powinny, ale też zweryfikowania, czy produkt jako całość wciąż nadaje się do użytku. W miarę rozwoju produktu przybywa […]

Eksperymenty i porażki 

Eksperymenty i porażki W ciągu swojej kariery w latach 1984-2003 koszykarz Michael Jordan przegrał (jak sam twierdzi) 300 spotkań, a 9000 razy oddał niecelny rzut, w tym 26 razy gdy od tego właśnie zależało zwycięstwo. Statystyka robi wrażenie, szczególnie gdy wiadomo, że chodzi o sportowca światowego formatu, legendę parkietu, powszechnie rozpoznawaną i kojarzoną z koszykówką przez […]

10 praktyk hańbiących developera – cz. II 

W zeszłym tygodniu pojawiła się pierwsza część wpisu dotyczącego 10 najgorszych praktyk developerskich. Jeśli jeszcze nie czytałaś/eś kliknij tutaj.  Co jeszcze znalazło się na liście? 6. Brak modułowości, czyli wielka micha spaghetti  Jeśli mamy już kod z wcięciami, który się w miarę łatwo czyta, to warto wspiąć się poziom wyżej i zastanowić się, jak całe rozwiązanie jest ustrukturyzowane. Czy mamy do […]

10 praktyk hańbiących developera – cz. I 

Aplikacja jaka jest każdy widzi. Ale co jest pod spodem? Jak to jest, że w niektórych projektach pracuje się przyjemnie, a w innych… no cóż, lepiej zmienić pracę na kamieniołom. Jedno trzeba powiedzieć sobie jasno i wprost. To nie Klienci, Product Ownerzy, Product Managerzy, Kierownicy czy Testerzy robią bajzel w kodzie. To my sami – programiści, […]

Jak znaleźć lukę kompetencyjną? 

Kompetencje Kompetencja to wg. Słownika języka polskiego PWN „zakres czyjejś wiedzy, umiejętności i doświadczenia”, rozumiany też jako zdolność do zajmowania się określoną sprawą. Potocznie rozumiemy je jako wykształcenie, ukończone szkolenie lub warsztat, pojęcie o temacie. Oczywiście do zdobycia kompetencji w niektórych dziedzinach wystarczy przeczytać odpowiednią książkę lub zobaczyć instruktażowy film, inne jednak wymagają lat żmudnych […]

Socjokracja 3.0 dla początkujących 

1.1 Zareaguj na impuls  Czy wiesz, kto jest odpowiedzialny za kształt Twojej organizacji? Ty. – „Ja?” – Zapytasz.   Tak, właśnie Ty. Właściwie, to lepiej gdybym powiedziała „Ty również”. Jestem przekonana, że możesz współtworzyć swoją organizację. Czy masz na to ochotę i jak jest w rzeczywistości, tego nie wiem. Możliwe, że istnieją silne ograniczenia, które utrudniają Ci współtworzenie Twojej organizacji. Prawdopodobne jest również, że akurat […]

Trzy kroki do zarządzania Millenialsami 

Ach, ci źli „Millenialsi” Żadne słowo od czasu „start-upu” nie zrobiło chyba w naszej branży tak zawrotnej kariery, jak Millenialsi, czyli określenie (generacji urodzonych między 1980 a 1995 rokiem). Podobno żądają wysokich wypłat przy jednoczesnym małym doświadczeniu, nie chcą pracować na darmowych stażach ani brać nadgodzin, najchętniej siedzieliby cały dzień nad laptopem ze znakiem nadgryzionego […]

Dlaczego Scrum Master nie może być Product Ownerem? 

Na każdym szkoleniu dotyczącym Scruma, czy to certyfikowanym (PSM, PSPO), czy naszym autorskim (Scrum Master Toolbox®, Product Owner Toolbox®) pojawia się niezmiennie pytanie o to, które role można łączyć. Oczywiście bycie tylko Developerm, Product Ownerem lub Scrum Masterem jest rozwiązaniem optymalnym, ale często w organizacjach łączenie ról jest nieuniknione. Takim typowym połączeniem jest Developero-Scrum Master, […]