Blog - Strona 2 z 8 - Code Sprinters - Agile Experts

Czy w Agile faza UAT ma sens? 

UAT testy

Kiedyś wytwarzanie oprogramowania zaczynało się od zebrania „wszystkich wymagań” i ich dokładnej analizy. W oparciu o to powstawała specyfikacja produktu, który należy zbudować. W przekonaniu wielu zawierała ona odpowiedź na każde pytanie, jakie wytwórcy produktu będą w przyszłości zadawać. Następnie biznes krwią podpisywał się pod tymi dokumentami, gwarantując, że zdania nie zmieni (prawda, że nie […]

Kiedy wybrać Scrum, a kiedy Kanban? 

Scrum czy Kanban

Wszystkie metody, praktyki i techniki należące do rodziny Agile opierają się o te same pryncypia: mechanizm empiryczny, Manifest Agile oraz 12 Zasad Zwinnego Tworzenia Oprogramowania. Najważniejszym jest tu istnienie mechanizmu empirycznego – wszystko, co zostało w 2001 roku zawarte w Manifeście i Zasadach wywodzi się właśnie z niego (a wiele metod bazujących na empiryzmie, jak […]

Centrum sterowania wszechświatem 

wytwarzanie oprogramowania

Wytwarzanie oprogramowania jest nieustannym zmaganiem się ze złożonością: zmienia się technologia, potykamy się o dług techniczny pozostawiony we wcześniej wytworzonym kodzie, ludzie mają gorszy lub lepszy dzień, różne umiejętności, zdarza im się niespodziewanie odejść z pracy. O ile z tym można sobie jeszcze jakoś radzić, o tyle nie sposób uniknąć ani przewidzieć ciągłej ewolucji potrzeb, […]

13 powodów nieudanej automatyzacji testów, część 3 

automatyzacja testów

Dwa wcześniejsze artykuły (część pierwsza i część druga) opisywały rafy, na jakie można natrafić, rozpoczynając automatyzację testów, oraz co można zrobić, by tak się nie stało. Na koniec przyjrzyjmy się na ile organizacja, w której działa zespół zajmujący się rozwojem produktu, może wpłynąć (pozytywnie lub negatywnie) na możliwości automatyzacji testów. 11. Nie mamy czasu na […]

13 powodów nieudanej automatyzacji testów, część 2 

testy automatyczne

W poprzedniej części wymienione zostały różne powody, dla których zespoły developerskie nie zajmują się automatyzacją testów i nie biorą za to odpowiedzialności jako team. A przecież takie rozwiązanie jest jedynym sensownym: ludzie, którzy budują produkt, powinni zapewnić, że on działa, czyli przetestować go. Niestety z faktu, że developerzy będą tego świadomi wcale nie wynika, że […]

13 powodów nieudanej automatyzacji testów, część 1 

testowanie

Presja na częste wydawanie nowych wersji produktów powoduje, że wykładniczo rośnie ilość testów niezbędnych do stwierdzenia, czy zmiany w najnowszym wydaniu nie psują wcześniej wytworzonych funkcjonalności. Testowanie nie oznacza bowiem jedynie sprawdzenia, że nowe rzeczy działają jak powinny, ale też zweryfikowania, czy produkt jako całość wciąż nadaje się do użytku. W miarę rozwoju produktu przybywa […]

Eksperymenty i porażki 

celebration grid management 3.0

Eksperymenty i porażki W ciągu swojej kariery w latach 1984-2003 koszykarz Michael Jordan przegrał (jak sam twierdzi) 300 spotkań, a 9000 razy oddał niecelny rzut, w tym 26 razy gdy od tego właśnie zależało zwycięstwo. Statystyka robi wrażenie, szczególnie gdy wiadomo, że chodzi o sportowca światowego formatu, legendę parkietu, powszechnie rozpoznawaną i kojarzoną z koszykówką przez […]

10 praktyk hańbiących developera – cz. II 

złe praktyki developerskie

W zeszłym tygodniu pojawiła się pierwsza część wpisu dotyczącego 10 najgorszych praktyk developerskich. Jeśli jeszcze go nie czytałaś/eś, kliknij tutaj.  Co jeszcze znalazło się na liście? 6. Brak modułowości, czyli wielka micha spaghetti  Jeśli mamy już kod z wcięciami, który się w miarę łatwo czyta, to warto wspiąć się poziom wyżej i zastanowić się, jak całe rozwiązanie jest ustrukturyzowane. Czy mamy do […]

10 praktyk hańbiących developera – cz. I 

kod developera

Aplikacja jaka jest każdy widzi. Ale co jest pod spodem? Jak to jest, że w niektórych projektach pracuje się przyjemnie, a w innych… no cóż, lepiej zmienić pracę na kamieniołom. Jedno trzeba powiedzieć sobie jasno i wprost. To nie Klienci, Product Ownerzy, Product Managerzy, Kierownicy czy Testerzy robią bajzel w kodzie. To my sami – programiści, […]

Jak znaleźć lukę kompetencyjną? 

matryca kompetencji

Kompetencje Kompetencja to wg. Słownika języka polskiego PWN „zakres czyjejś wiedzy, umiejętności i doświadczenia”, rozumiany też jako zdolność do zajmowania się określoną sprawą. Potocznie rozumiemy je jako wykształcenie, ukończone szkolenie lub warsztat, pojęcie o temacie. Oczywiście do zdobycia kompetencji w niektórych dziedzinach wystarczy przeczytać odpowiednią książkę lub zobaczyć instruktażowy film, inne jednak wymagają lat żmudnych […]

Socjokracja 3.0 dla początkujących 

socjokracja 3.0

1.1 Zareaguj na impuls  Czy wiesz, kto jest odpowiedzialny za kształt Twojej organizacji? Ty. – „Ja?” – Zapytasz.   Tak, właśnie Ty. Właściwie, to lepiej gdybym powiedziała „Ty również”. Jestem przekonana, że możesz współtworzyć swoją organizację. Czy masz na to ochotę i jak jest w rzeczywistości, tego nie wiem. Możliwe, że istnieją silne ograniczenia, które utrudniają Ci współtworzenie Twojej organizacji. Prawdopodobne jest również, że akurat […]

Trzy kroki do zarządzania Millenialsami 

millenialsi

Ach, ci źli „Millenialsi” Żadne słowo od czasu „start-upu” nie zrobiło chyba w naszej branży tak zawrotnej kariery, jak Millenialsi, czyli określenie (generacji urodzonych między 1980 a 1995 rokiem). Podobno żądają wysokich wypłat przy jednoczesnym małym doświadczeniu, nie chcą pracować na darmowych stażach ani brać nadgodzin, najchętniej siedzieliby cały dzień nad laptopem ze znakiem nadgryzionego […]

Dlaczego Scrum Master nie może być Product Ownerem? 

łączenie ról w Scrumie

Na każdym szkoleniu dotyczącym Scruma, czy to certyfikowanym (PSM, PSPO), czy naszym autorskim (Scrum Master Toolbox®, Product Owner Toolbox®) pojawia się niezmiennie pytanie o to, które role można łączyć. Oczywiście bycie tylko Developerm, Product Ownerem lub Scrum Masterem jest rozwiązaniem optymalnym, ale często w organizacjach łączenie ról jest nieuniknione. Takim typowym połączeniem jest Developero-Scrum Master, […]

Sprint jako eksperyment 

Sprint

Na zakończenie szkolenia „Scrum w Pigułce” podszedł do mnie jeden z uczestników. Stanęliśmy wspólnie pod dużym schematem frameworku Scrum, który omawialiśmy przez kilka ostatnich godzin. Namyślał się chwilę, po czym spytał czy jego zrozumienie jest poprawne: czy Scrum służy eksperymentowaniu? Przyjrzyjmy się, dlaczego w ogóle używamy iteracyjnego i inkrementalnego sposobu rozwoju oprogramowania: chcemy minimalizować ryzyko […]

Delegation Poker w praktyce 

delegation poker

Źródło: http://www.management-30.eu/ Dyktatorzy i anarchiści W rzeczywistości naszych biur, zespołów i projektów często spotykamy te dwa typy menedżerów. Menedżerowie – dyktatorzy niespecjalnie chcą delegować zadania (bo jak wówczas skontrolują, czy zostały wykonane w jedyny słuszny – ich – sposób, jeśli sami tego nie wykonają?), co prowadzi do tzw. pułapki mikrozarządzania. W tę pułapkę wpadają kierownicy i […]

Czy słonie mogą być zwinne? – O czterech filarach zwinności biznesowej 

zwinność biznesowa

Źródło: http://www.dailymail.co.uk/ Co potrafią słonie, kiedy są głodne? Tak, to co widzicie na zdjęciu to najprawdziwszy słoń, największy ssak lądowy o masie dorosłego osobnika zaczynającej się od pięciu ton. Ten młody samiec wyczynia akrobacje, by zerwać z drzewa smaczne owoce i zdaje się nie przejmować swoją wagą, grawitacją, ani obecnością fotografa. Skoro kilkutonowe zwierzę, absolutnie […]