Scrum - Code Sprinters

Scrum – jak zacząć? 

Choć Scrum jest już stosowany dość powszechnie wciąż wiele osób dopiero zaczyna swoją przygodę z nim. Dla was przygotowaliśmy kilka wskazówek jak zacząć ze Scrumem? Po pierwsze – Scrum Guide Brzmi to dość sztampowo, ale ciężko sobie wyobrazić rozpoczęcie pracy ze Scrumem bez poznania go, a to najszybciej można osiągnąć czytając “Scrum Guide”. Jest to […]

Dojrzałość zespołów a Definition of Done 

Wiele zespołów Scrum próbuje mierzyć swoją dojrzałość poprzez analizę, jak zmieniało się ich velicoty na przestrzeni ostatnich kilkunastu, a często kilkudziesięciu Sprintów. Tymczasem velicoty potrafi zmieniać się z przyczyn zupełnie niezależnych od zespołu i jego dojrzałości. Zmiana technologii, w której wytwarzany jest produkt, może na tyle ułatwić development, że nagle uda się dostarczać o wiele […]

Scrum w dwudziestu zdaniach 

Scrum to metoda wywodząca się z Agile, określająca zasady postępowania (ang. framework) dla zespołów, które w zmiennym środowisku wytwarzają złożone produkty. Metoda skupia się na zespołach i nie opisuje ani nie podpowiada jak należy zbudować organizację, by Scrum działał w niej dobrze. Twórcy intencjonalnie ograniczyli definicję metody do absolutnego minimum tak, by umożliwić wypełnienie frameworku […]

Empiryzm 

Całkiem niedawno poproszony zostałem o wskazanie tego aspektu Scruma, który uznaję za kluczowy do osiągnięcia zwinności. Odpowiedź była oczywista: empiryzm, który w Scrumie manifestuje się wbudowaniem pętli inspekcja-adaptacja we framework i wymogiem przejrzystości (bez której inspekcja jest nieskuteczna, a adaptacja może wieść na manowce). A potem uświadomiłem sobie, że nie zawsze było to dla mnie […]

Backlog Sprintu inaczej 

Jednym z artefaktów w metodzie Scrum jest Backlog Sprintu. Obejmuje on listę zagadnień, którymi w czasie Sprintu zajmował się będzie Zespół aby osiągnąć Cel Sprintu uzgodniony z Właścicielem Produktu. Celowo określam elementy Backlogu Sprintu zagadnieniami, zamiast pisać o zadaniach, bo też w Backlogu tym znajdować się mogą zarówno wymagania, nad którymi Zespół pracuje, błędy do […]

Daily na leżąco 

Od jakiegoś czasu krąży w sieci obrazek Zespołu odbywającego Daily Scrum w następujący sposób: Developerzy podparci na łokciach i czubkach palców u stóp leżą w kółeczku i rozmawiają (rzeczone zdjęcie znaleźć możecie na przykład tutaj). Podpisy pod tym obrazkiem mniej lub bardziej dowcipnie sugerują, że każdy sposób jest dobry, by spowodować, aby Daily nie trwało […]

Dlaczego lubię tradycyjne tablice i karteczki 

Po raz pierwszy zawodowo z metodykami Agile zetknąłem się gdzieś w roku 2006, zostawiając za sobą ciężkie procesy, wielostronicowe dokumenty z wymaganiami, absurdalnie szczegółowe plany i harmonogramy Adamieckiego. Choć ten Agile daleki był od ideału, jedna rzecz spodobała mi się od razu: widoczność tego, nad czym pracował w danej iteracji zespół (backlog sprintu w postaci […]

Rada dla Scrum Mastera – szukaj małych zwycięstw z dużymi nagrodami 

  W poprzednim wpisie z cyklu „Rady dla Scrum Masterów” pisałem między innymi o tym, że zadaniem Scrum Mastera jest odpowiednie wyważenie czasu poświęcanego na rozwój organizacji, wdrażanie nowych metod i eksperymentowanie, a czasem wymaganym do zapewnienia ciągłości produkcji. Ilość czasu jaką możemy poświęcić na naszą pracę jest ograniczona. Aby więc zwiększyć ilość czasu, który […]

Rada Dla Scrum Mastera – szukaj kompromisów zamiast zasłaniać się Scrumem 

Kolejnym problemem jaki zaobserwowaliśmy w niektórych organizacjach jest notoryczne stosowanie stwierdzenia: „Robimy tak, bo tak jest napisane w Scrum Guide”. O ile poprawne stosowanie zasad Scrum nie jest błędem samym w sobie, a wręcz jest to warte pochwały to stosowanie takiej odpowiedzi każdorazowo, gdy ktoś przychodzi do Scrum Mastera z problemem i gdy kwestionuje efektywność […]

Andy Brandt o roli Product Ownera cz.IV 

Czwarta i ostatnia część dyskusji na temat zadań i roli Product Ownera w zespole Scrumowym. W ostatniej odsłonie rozmawiamy na temat stanowiska Product Ownera i szkoleń z perspektywy Professional Scrum Trainer Andrzeja Brandta. Stanowisko Product Ownera z perspektywy trenera… Od ponad miesiąca można podchodzić do egzaminu certyfikacyjnego Professional Scrum Product Owner bez udziału w szkoleniu. Dlaczego […]

Andy Brandt o roli Product Ownera cz.III 

Pojawia się już trzecia odsłona wywiadu z Andrzejem Brandtem na temat zadań i roli Product Ownera w jego codziennej pracy. W tej części omawiamy częste problemy w pracy Product Ownera, takie jak: wchodzenie nie w swoje role, niespójność pracy PO z oczekiwaniami klientów i biznesu oraz łączenie modelu tradycyjnego zarządzania z Agilowym Product Ownerem. Problemy […]

Andy Brandt o roli Product Ownera cz.II 

Prezentujemy kontynuację wywiadu będącego dyskusją na temat zadań i roli Product Ownera w zespole Scrumowym. W części drugiej poruszamy bardziej techniczne aspekty pracy Product Ownera – od analizy po skalowanie i planowanie długofalowe. Pod gradobiciem pytań stanął Professional Scrum Trainer Andrzej Brandt. Technicznie rzecz biorąc… Z Twojej perspektywy lepiej stawiać konkretne i zrozumiałe dla wszystkich cele, których […]

Andrzej Brandt o roli Product Ownera cz.I 

W naszym kalendarzu szkoleń zbliża się data otwartego szkolenia Professional Scrum Product Owner. W związku z tym postanowiliśmy poruszyć to zagadnienie i rozpocząć dyskusję na temat zadań i roli Product Ownera w zespole Scrumowym. Najlepszą rzeczą jaką mogliśmy zrobić to zaangażować do tej rozmowy Andrzeja Brandta (Professional Scrum Trainer). Andrzej bywa nieuchwytny jak James Bond w ciągłej misji […]

Rada dla Scrum Mastera – Zarządzaj procesem, a nie ludźmi 

Niniejszym postem rozpoczynamy nasz cykl „Rady dla Scrum Masterów”, który powstał między innymi w odpowiedzi na często zadawane pytania dotyczące roli Scrum Mastera, które pojawiają się na naszych szkoleniach i podczas coachingów.  Teraz możecie z łatwością odnajdywać potrzebną wiedzę. Jednocześnie zachęcamy do aktywnego komentowania, zadawania pytań i proponowania tematów najbardziej was interesujących, abyśmy mogli jeszcze bardziej […]